Hoe vervelend is het als je niet weet waar je precies moet zijn. Zowel binnen als buiten is het belangrijk om duidelijke bewegwijzering te hebben. De bewegwijzering is in veel gevallen het eerste contact met de bezoeker. En dit wil je graag soepel laten verlopen. Daarom vertellen we vandaag waar je op moet letten bij een goede bewegwijzering.
De eerste ontmoeting
Je logo goed en duidelijk zichtbaar vanaf de weg is natuurlijk belangrijk. Maar stel je voor dat je verschillende parkeerplaatsen hebt of voor leveranciers een aparte ingang, dan wil je natuurlijk dat iedereen precies weet waar ze moeten zijn. Dit zou je kunnen doen met een zuil. Voor ITEQ hebben we een zuil ontworpen en geplaatst. Hierop staat precies aangegeven welke groep, welke richting op moet.
Consistentie
Zorg ervoor dat de bewegwijzering in dezelfde stijl wordt gemaakt als de huisstijl. Zo wordt het beter herkend omdat de bezoeker (als het goed is) deze stijl al kent. Twijfel je enigszins over een betekenis of herkenbaarheid van de bewegwijzering? Doe hier dan iets aan; als jij al twijfelt, dan twijfelt de bezoeker zeker.
Bied een route
Het uiteindelijke doel van de bewegwijzering is niet dat het er super trendy uitziet. Het moet voornamelijk functioneel zijn. De bezoeker moet begeleid worden naar de plek waar ze naartoe willen. Bied geen bordjes, maar bied een route. Een goede route / bewegwijzering is vanzelfsprekend en valt bijna niet op.
Schiphol
Laten we Schiphol eens als voorbeeld nemen. Een groot gebouw, waar dagelijks heel veel mensen vertrekken en weer aankomen. Als hier geen goede bewegwijzering zou zijn, dan zou het één grote chaos worden. Ontwerpstudio Mijksenaar staat bekend om zijn wayfinding. Zo hebben zij ook de wayfinding voor Schiphol ontworpen.
Route uitstippelen
Heb je nog geen idee hoe je het aan moet pakken of heb je al wel een idee, maar weet je niet of dit werkt? De Signploeg helpt je graag jouw route uit te zetten.
Bekijk hier meer projecten.